Παιδο-ΩΡΛ: Πριν την επίσκεψη στον γιατρό

Posted by:

Είναι φυσιολογικό ένα παιδί να ανησυχεί λίγο για την επίσκεψή του στο γιατρό, ειδικά αν σκεφτούμε πως η διαδικασία αυτή αγχώνει ακόμα και τους ενήλικες   και όχι μόνο αναφορικά με το παιδί τους αλλά και όταν οι ίδιοι πρέπει να επισκεφτούν τον γιατρό.. Ακριβώς επειδή η επίσκεψη αυτή αγχώνει και δημιουργεί ενοχές στα παιδιά είναι σημαντική η προετοιμασία του παιδιού μας που είτε δεν έχει επισκεφτεί ξανά γιατρό της συγκεκριμένης ειδικότητας, είτε η προηγούμενη εμπειρία του ήταν τραυματική ή έχει υποβληθεί σε αρκετές εξετάσεις για διάφορα προβλήματα υγείας και έχει πλέον κουραστεί.

Και ενώ κάποιοι φόβοι και αισθήματα ενοχής μπορούν να ανιχνευθούν εύκολα και να τα συζητήσουμε με το παιδί μας, κάποια άλλα όμως οδηγούν σε μια καταρχήν ανεξήγητη συμπεριφορά και εκνευρισμό ή απομόνωση του παιδιού και χρειάζεται να τα προσέξουμε και να προσπαθήσουμε να τα αντιμετωπίσουμε.

Παρακάτω θα δούμε μερικούς τρόπους να κάνουμε την επίσκεψη στο γιατρό όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη, ανάλογα βέβαια με την ηλικία του παιδιού και την προσωπικότητά του.

Κοινοί φόβοι

Οι κυριότερες ανησυχίες ενός παιδιού πριν την επίσκεψη στο γιατρό αφορούν:

  • Τον φόβο του αποχωρισμού του από τους γονείς κατά τη διάρκεια της επίσκεψης.
  • Τον φόβο του πόνου, πως δηλαδή κάποια ιατρική πράξη θα το πονέσει και είναι χαρακτηριστική η ανησυχία του για εμβόλια, βελόνες από την εμπειρία που έχει από άλλες επισκέψεις σε γιατρούς
  • Ο φόβος του γιατρού, που είναι ιδιαίτερα λογικός καθώς πρόκειται για έναν άνθρωπο που δεν ανήκει στο στενό του περιβάλλον και περιβάλλεται συνήθως από έναν τίτλο που δημιουργεί στο παιδί ένα αίσθημα ανασφάλειας για το τι θα του κάνει, πως θα το αντιμετωπίσει και εάν θα το συμπαθήσει ή όχι, κυρίως εάν έχει αρνητικές εμπειρίες από άλλους γιατρούς ή αν δεν είναι ο γιατρός, συνήθως ο παιδίατρος, που το παρακολουθεί και έχει ήδη αναπτύξει μια σχέ3ση εμπιστοσύνης μαζί του.
  • Ο φόβος του άγνωστου. Το παιδί κατά την επίσκεψη του θα βρεθεί σε ένα μη οικείο περιβάλλον, θα δει εργαλεία που δεν έχει ξαναδεί και κυρίως θα γνωρίσει για πρώτη φορά έναν άνθρωπο τον γιατρό που δεν ξέρει ούτε αυτός πως θα συμπεριφερθεί ούτε το ίδιο το παιδί εάν θα τον συμπαθήσει.
  • Αισθήματα ενοχής, που πολλά παιδιά αισθάνονται νομίζοντας πως έκαναν κάτι κακό ή παραμέλησαν να κάνουν κάτι και για το λόγο αυτό αρρώστησαν ή πως η επίσκεψη αποτελεί μέρος της τιμωρίας για κάτι που έκαναν.

Πώς να βοηθήσετε

keep calm and hug teddy bearΕνθαρρύνεται τα παιδιά να εκφράσουν τους φόβους και τις ανησυχίες τους, συζητήσετε μαζί τους για το τι νιώθουν τα ίδια για την επίσκεψή τους στο γιατρό. Πάντως μπορείτε να τα βοηθήσετε με μερικούς απλούς τρόπους:

  •  Εξηγήσετε τον σκοπό της επίσκεψης

Είναι σημαντικό το παιδί να καταλάβει ακριβώς το λόγο για τον οποίο θα εξετασθεί από το γιατρό και να απομακρυνθεί κάθε σκέψη τιμωρίας, ντροπής ή διαχωρισμού του από τα άλλα παιδιά. Είναι λοιπόν σημαντικό να εξηγήσουμε στο παιδί που πονάει π.χ το αυτί του πως η επίσκεψη στον ΩΡΛ πρέπει να γίνει για να εξετάσει ο γιατρός το αυτί του για να το κάνει καλά και πως πολλά παιδιά έχουν το ίδιο πρόβλημα και επισκέπτονται τον ίδιο γιατρό.

  • Αναγνωρίσετε τα αισθήματα ενοχής

Κάποιες φορές το παιδί νομίζει πως για το πρόβλημα υγείας του φταίει το ίδιο. Είναι σημαντικό να εξηγήσουμε στο παιδί , ακόμα και εάν το ίδιο προκάλεσε το πρόβλημα, πχ έβαλε κάποιο αντικείμενο στη μύτη του, πως ο γιατρός δεν θα το μαλώσει απλά θα το εξετάσει για να το βοηθήσει. Εάν υπάρχουν παραδείγματα με ανάλογα προβλήματα στην οικογένεια σε άτομα που το ίδιο το παιδί συμπαθεί πχ αδερφάκια, ξαδερφάκια, γιαγιά, παππούς ή εάν κάτι παρόμοιο συνέβη σε εμάς στο παρελθόν, μπορείτε να τα αναφέρετε ως παραδείγματα.

Για άλλη μια φορά όμως πρέπει να τονίσουμε στο παιδί πως η εξέταση δεν είναι τιμωρία, αλλά γίνεται γιατί το αγαπάμε και ενδιαφερόμαστε για την υγεία του, πως δεν είναι το μόνο παιδί που έχει αυτό το πρόβλημα, και σίγουρα πως δεν φταίει το ίδιο για το πρόβλημα αυτό.

Εάν κάποιος από τους δύο γονείς δεν μπορεί λόγω εργασίας ή άλλων συνθηκών να είναι παρόν στην επίσκεψη, τονίσετε στο παιδί τον συγκεκριμένο λόγο για τον οποίο απουσιάζει και όχι γιατί έχει εκνευριστεί ή θέλει να το τιμωρήσει και πως σίγουρα αν μπορούσε θα ήταν παρόν/παρούσα.

Το παιδί θα πρέπει να προσέρχεται στο ιατρείο με τα αδέλφια του και όχι μόνο, καθώς δεν πρέπει να αισθανθεί την απομόνωση και το διαχωρισμό του είτε αρνητικό, είτε θετικό λόγω του προβλήματος υγείας του. Επιπλέον έτσι και το υγιές αδελφάκι του αισθάνεται την λειτουργία της οικογένειας στο σύνολό της και δεν αισθάνεται απομονωμένο.

  • Εξηγήσετε στα παιδιά τι θα γίνει κατά την εξέταση

Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα και αντιμετωπίζουν τους φόβους τους μέσα από το παιχνίδι, επομένως είναι σημαντικό να εξηγήσετε στο παιδί τι θα γίνει κατά την εξέταση, και να «εξετάσετε» μαζί πχ τα αυτιά ή την μύτη ή το στόμα του και τα δικά σας. Μπορείτε ακόμα να εξετάσετε μαζί με το παιδί σας την αγαπημένη του κούκλα.

Εάν δεν γνωρίζετε τι θα γίνει στην επίσκεψη μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας και να σας εξηγήσουμε την διαδικασία της εξέτασης.

Είναι επίσης σημαντικό να εξηγήσουμε στα παιδιά πως όλα αυτά που έχουν μάθει σχετικά με το σώμα τους, πως δεν αφήνουμε αγνώστους να τα ακουμπάνε σα κάποια σημεία του σώματός τους, εξακολουθούν να ισχύουν. Ωστόσο υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις για τους γιατρούς και τις νοσηλεύτριες που πρέπει να τα εξετάσουν παρουσία πάντα των γονέων για να δουν αν είναι άρρωστα και να τα κάνουν καλά.

Πάντα μιλάμε στα παιδιά με απλό και κατανοητό τρόπο, τους λέμε την αλήθεια για το αν θα πονέσουν ή όχι, αλλά χωρίς να δημιουργούμε ανώφελες φοβίες, και τους εξηγούμε πως αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να δούμε και να γίνουν καλά.

Σίγουρα αποτελεί λανθασμένη πρακτική και δεν να προκαλούμε εμείς τον φόβο και την αποστροφή για το γιατρό με την απειλή πως ο γιατρός θα σου κάνει βελόνα εάν δεν είσαι ήσυχος ή πως πρέπει να είσαι ακίνητος γιατί θα σε πονέσει ο γιατρός. Ο γιατρός είναι βοηθός και συμπαραστάτης και όχι εχθρός ή φόβητρο, και ανεξάρτητα του πόσο «άτακτο» είναι το παιδί δεν θα πρέπει να αισθανθεί ότι θα απειληθεί σε οποιοδήποτε στιγμή της επίσκεψης και για κανένα λόγο.

  • Παρακινήσετε το παιδί να συμμετάσχει στη διαδικασία

Κάνετε το παιδί να αισθανθεί καλά με την όλη διαδικασία, δείξτε του πως είναι αρκετά ώριμο για να συμμετάσχει και αυτό με κάποια απλά βήματα

Συζητήσετε μαζί του για τον γιατρό εάν τον γνωρίζεται ή αν όχι και υπάρχουν πληροφορίες στο διαδίκτυο (πχ ιστότοπος, σελίδα ιατρείου) δείτε της μαζί καθώς και εξηγήστε του που είναι το ιατρείο, πότε θα πάτε και με ποιό μέσο (αυτοκίνητο, με τα πόδια κ.α)

Σημειώσετε μαζί με το παιδί ερωτήσεις που θα θέλαμε να κάνουμε στο γιατρό για τη διαδικασία και την πάθηση ώστε πριν την εξέταση το παιδί να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα και να συμμετάσχει στη διαδικασία.

Συζητήσετε μαζί του για κάποιον γνωστό σας που επισκέφθηκε τον ίδιο γιατρό ή αντίστοιχης ειδικότητας και τι έγινε κατά την επίσκεψη.

Συζητήσετε με το παιδί σας για το αν θα ήθελε να έχει κάποιο αγαπημένο του παοχνίδι μαζί του κατά την εξέταση, διαλέξτε το μαζί και φέρτε το στην επίσκεψη!

  • Επιλέξετε κάποιον γιατρό που είναι εξοικειωμένος και φιλικός με τα παιδιάpaidiki

Στο χώρο της ΩΡΛ στην Ελλάδα δεν υπάρχει επίσημη εξειδίκευση για τα παιδιά, δεν υπάρχει παιδο-ΩΡΛ παρόλο που κάποιοι συνάδελφοι το αναφέρουν για ευνόητους λόγους. Είναι σημαντικό από πληροφορίες που έχετε από γνωστούς σας να επιλέξετε ένα γιατρό που είναι φιλικός με τα παιδιά και έχει εμπειρία στην εξέτασή τους. Ωστόσο δεν ξεχνάμε πως η σχέση του γιατρού με τον ασθενή πόσο μάλλον όταν πρόκειται για παιδιά είναι κάτι το μοναδικό, απαιτεί χρόνο να χτιστεί σε θεμέλια εμπιστοσύνης και πως κάποιες φορές ένας γιατρός που τα πήγε καλά με ένα παιδί με κάποιο άλλο δεν κατάφεραν να χτίσουν μια σχέση εμπιστοσύνης παρόλες τις προσπάθειες και από τις δύο πλευρές.

  • Δώστε χρόνο στο παιδί

Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από τον διαρκή αγώνα για τους γονείς να τα προλάβουν όλα και ασφαλώς όταν έχουμε ένα άρρωστο παιδί οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές. Ωστόσο εάν υπάρχει η δυνατότητα επιλέξετε η ημέρα και η ώρα της επίσκεψης να είναι βολική και για εσάς και για το παιδί , ώστε να έχετε το χρόνο να έρθετε στο ιατρείο με φυσιολογικούς ρυθμούς και άνεση, χωρίς να προκαλείτε επιπλέον άγχος στο παιδί. Ένα συνηθισμένο λάθος είναι να επισκεπτόμαστε το ιατρείο αμέσως μόλις ξύπνησε το παιδί, βιαστικοί χωρίς να του δώσουμε το χρόνο να βρει τον φυσιολογικό του ρυθμό. Ακόμα και εάν καθυστερήσουμε στην επίσκεψη, ενημερώνουμε τον γιατρό και προσπαθούμε να αποβάλλουμε κάθε ένταση στην προσπάθεια μας να είμαστε συνεπείς στο ραντεβού, ο γιατρός πρέπει και θα καταλάβει!

0

About the Author:

  Related Posts
  • No related posts found.

Add a Comment